SEO Checklist

Voor degene die aan zoekmachine optimalisatie doen en een handige checklist zoeken:

1) Keywords in de <TITLE> tag
De titel tag staat bovenaan in de HTML code en is een belangrijke on page factor voor de SEO van uw website.
Een voorbeeld code:
<title>Belangrijkste keyword | Pagina titel | Bedrijsnaam of website naam</title>

Het verbeteren van een slechte titel tag in een goede zal direct een verhoging van het aantal bezoekers betekenen.

2) Keywords in de bold of strong tags
In de body tekst van de pagina kan je het relevante keyword vet maken.

3) Keywords in de anchor tekst in de links naar een pagina
De anchor tekst van een link is het klikbare gedeelte van de tekstlink

4) Keywords in namen van de images
Noem je jpg’s niet 1.jpg, maar bijvoorbeeld logo-seo-bedrijf-seolab.jpg

5) Keywords in de ALT tags van de images
Zoekrobots kunnen plaatjes niet lezen, dus vul de alt tags met trefwoorden over het desbetreffende plaatje.

6) Keywords in het eerste of laatste woord van de title tag
De title tag moet kort zijn(6 of 7 woorden) keyword aan het begin.

7) Keywords in de pagina naam URL
Bijvoorbeeld domein.nl / categorie / zoekterm.html)

8) Gebruik (“-”) in plaats van (“_”) in de in URL
Bijvoorbeeld, tigerfish-marketing.html is beter dan tigerfishmarketing.html en tigerfish_marketing.html

9) Keywords in de pagina mappen url

10) Keywords in de eerste of laatste woorden van de H1-tag

11) Keywords in andere <H> tags

12) Keywords in de zoekopdracht van de pagina’s parameters
Bijvoorbeeld, bijv. domein.nl / pagina.html? Keyword)

13) Keywords in de meta-description tag
Zorg ervoor dat één of twee zoekwoorden van de toepasselijke pagina in de beschrijving van meta description tag staan. Gebruik nooit 2 keer hetzelfde trefwoord en schrijf in begrijpelijke en wervende tekst voor de potentiële bezoekers.

14) XML sitemap
Een XML sitemap voor google is noodzakelijk en maakt het makkelijker voor de zoekmachine robots om uw website beter te begrijpen. U kunt ook zien hoeveel pagina’s van de XML sitemap in de web index staan in google webmaster tools.

15) XML sitemap onder 10 kb
Als je xml sitemap zwaarder wordt dan 10 kb kan je hem beter onderverdelen in één hoofd sitemap die verwijst naar de sub sitemaps.

16) Een foutloze XML sitemap
Zodra er een fout in je xml sitemap zit dan doet google er weinig mee dus controleer altijd of er fouten in staan

17) Sitemap folder geo-targeting
Creëren van aparte XML sitemaps voor elk land met specifieke inhoud

18) Index/follow meta tags

19) Robots.txt
De googlebot scant altijd dit tekstbestand, zorg dat u hem heeft op de server.

20) URL lengte
Plaats niet meer dan 5 woorden in de lengte van je URL, langere URL’s krijgen minder waarde, volgens Matt Cutts.

21) Titel attribuut van de link
In dit voorbeeld
<a href=”http://www.dev.seoscale.nl” title=”SEO Scale | Internet en affiliate marketing”>SEO Scale</a>

22) W3c validatie van de code

23) Video header en description
In onder andere de XML video sitemap kan je een title en een description in de code plaatsen

24) XML Video Sitemap
Als je de XML video sitemap klaar hebt dan kan je deze ook aanmelden in Google webmaster tools

25) Comprimeren van bestanden
Door het elimineren van wit ruimte, met behulp van CSS Shorthand notatie , en het combineren van meerdere CSS-bestanden waar nodig. GZIP kan worden gebruikt.

26) Gebruik CSS sprites
Een manier om het aantal HTTP-requests te verminderen. Afbeeldingen worden gecombineerd in één groter afbeelding.

27) Geen redirects naar andere URL’s op dezelfde server

28) <NOSCRIPT> tags
Google indexeert de teksten, maar wees hier heel voorzichtig mee, iets voor flash bestanden.

29) Geo metatags
Als het bedrijf voornamelijk werkt in een gerichte geografisch gebied lokaal, dan kan je deze metatag gebruiken

30) Relevantie van de <TITLE> tag
Zorg ervoor dat de title tag overeen komt met de inhoud van de pagina.

31) Relevantie van <META description>
Zorg ervoor dat de meta description tag overeen komt met de inhoud van de pagina.

32) Code naar tekst ratio
Zorg voor meer tekst dan code op een pagina. Een hogere tekst/code ratio geeft u een betere kans op het krijgen van een goede ranking pagina voor uw pagina.

33) Canonical URL
Voorkomt gedupliceerde content.
De gemakkelijkste manier om dit op te lossen is ze te redirecten naar een canonical URL door middel van een 301 in het htaccess bestand.

34) Directory diepte
Zorg altijd voor een platte sitestructuur, minimaliseer het aantal “clicks”. De kans is dan groter dat de pagina’s beter worden geïndexeerd.

35) Aantal van de query-string parameters
Heb je een query string in je url houd deze dan zo kort als mogelijk en voorkom een sessie ID.

36) Link attributen – zoals rel = nofollow, rel = canonical
Het internet is geven en nemen ga niet al je uitgaande links voorzien van een nofollow, Seolab heeft heel veel uitgaande links 95% is dofollow en staat op pagina 1 met SEO.
Met rel=canonical vertel je de zoekrobot welke pagina de hoofdpagina is als er dubbele content is.

37) linkstructuur
Met een goede interne link structuur zorgt u ervoor dat de zoekrobot begrijpt wat de belangrijkste pagina’s van uw website zijn.

38) Microformats
Met gebruik van HTML geef je extra informatie aan je adres, product, recensies en gebeurtenissen, Google kan deze informatie dan beter indexeren.

39) Mobiel compatibel
Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor smartphones en tablet, vermijd flash.

40) Bestandsgroote van de pagina
Probeer de 100KB per pagina niet te overschrijden, de homepage liefst niet groter dan 40 KB.

41) Gebruiksvriendelijke en toegankelijke pagina
Zorg dat de bezoeker uw website begrijpt maak geen website voor de zoekrobot, een goede mix is belangrijk.

42) Interne populariteit van de pagina’s
Hoeveel interne links zijn er naar een pagina.

43) Image ALT Tags
Benoem alle images, het wordt vaak vergeten

44) Leeftijd van de pagina’s
Hoe meer oude pagina’s (wel actueel natuurlijk) hoe beter, zorg voor verwijzingen van oude naar nieuwe pagina’s.

45) Eenvoudige kwalitatieve en relevante inhoud
Er wordt nog steeds gezegd content is King voor SEO.

46) Keyword density
Keyword density (SEO) (%) is het percentage van de keren dat een trefwoord op een webpagina voorkomt in vergelijking met het totale aantal woorden op de pagina. Ga er ook vanuit dat Google wel
begrijpt als je een keyword 5 keer in de tekst plaatst wat je wil waar die pagina op gevonden moet worden, denk ook aan synoniemen e.d.

47) Keyword proximity
Het aantal woorden tussen de zoektermen.

48) Keyword positie op de pagina
Plaats je keyword hoog in de body tekst in de eerst paragraaf.

49) Keyword prominence
De ratio van de positie van een keyword t.o.v. de positie van de rest van de tekst. Hoe hoger het getal hoe beter.

50) Woorden in de pagina
Een pagina zou ten minste 400 woorden moeten bevatten.